אומר שירה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אומר שירה לפני יוצרי באימה
אוֹמַר שִׁירָה לִפְנֵי יוֹצְרִי בְּאֵימָה. בְּכֹבֶד רֹאשׁ וְאֶלְבַּשׁ סוּת חֲרָדָה.
בְּתוֹךְ לִבִּי מִשְׁכַּן אֶבְנֶה לְזִיוֹוֹ. קָרְבַּן אַקְרִיב לוֹ נַפְשִׁי הַיְחִידָה.
גְאוֹן נַפְשִׁי לִפְנֵי אוֹרוֹ אַשְׁפִּילָה. אֶרְאֶה שְׁמוֹ בְּחִילָה אֲסַלָּדָה.
דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ אֲנִי לְפָנָיו. מַחֲטוֹא לוֹ יֹאחֲזָנִי רְעָדָה.
הַחֵלֶב וְהַדָּם שֶׁלִּי אַקְרִיבָה. עַל מִזְבְּחוֹ וְאֶעֱבֹד עֲבוֹדָה.
וַאֲזְמֵר לוֹ כְּלֵוִי עַל דּוּכָנוֹ, אוֹדֶה לִשְׁמוֹ בְּסוֹד יְשָׁרִים וְעֵדָה.
זוֹחֵל אֲשֶׁב שׁוֹאֵל מִמֶּנּוּ עֶזְרָה. גַּנּוֹ אֶשְׁמֹר וְאֶשְׁתַּבֵּל לְעַבְּדָהּ.
חוֹחִים אֲשְׁלִיךְ וְאֶלְקְט לִי שׁוֹשַׁנִּים. בְּשָׂמִים רֹאשׁ וְקִנָּמוֹן וְקִדָּה.
טֶנֶא אֲמַלֵא מִכָּל מִינֵי מְגָדִים. אוֹמְרָה יָרַח מִנְחַת יְהוּדָה.
יָאִיר עָלַי נוֹרָא אוֹר שְׁכִינָתוֹ. וְדָבְקָה בּוֹ תָּמִיד נַפְשִׁי בָּעוֹדָהּ.
כָּל עַצְמוֹתַי יִתְרַעֲשׁוּ בְּפַחַד. לִקְרֹא בִשְׁמוֹ וּלְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד. יִתְקַדְּשׁוּ וְיַעֲשׂוּ אֲגַדָּה.
לְךְ אַרְצָה יִשְׁתַּחֲווּ אַפַּיִם. וְיִשְׂאוּ לְךְ אָדוֹן לֵב אֶל כַּפַּיִם. הַעֲבֵר מֵהֶם כָּל עֲוֹן וַחֲלוּדָה.
מִי יִתֵּן לִי לָעוּף אֲבָר בְּיוֹנָה. אֶל הַר קָדְשֶׁךְ אָעוּפָה וְאֶשְׁכֹּנָה. אֲשַׁק עָפָר מְקוֹם שְׁכִינָה יָרְדָה.
נִכְסְפָה נַפְשִׁי וְגַם כָּלְתָה. לְשָׁרְתָךְ חָבִיב בְּכָל יְכָלְתָּהּ. אַתָּה אוֹרָהּ וְנֹעַם זִיו כְּבוֹדָהּ.
סִתְרִי אַתָּה אֶתְבּוֹדֵד בָּךְ בְּרִנָּה. וְאֶתְעַבֵּן בְּנֹעַם אוֹר שְׁכִינָה. תָגֵל נַפְשִׁי תָּשִׁיר מִזְמוֹר לְתוֹדָה.
עוֹטֶה אוֹרָה וְהוּא נִשְׂגָּב לְבַדּוֹ. וְהָאָרֶץ הָאִירָה מִכְבוֹדוֹ. זִיו שְׁכִינָה אַשְׁרֵי הַבָּא לְסוֹדָהּ.
פְּאֵר אַתָּה נוֹרָא עַל רֹאשׁ עַמָּךְ. זֶרַע קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךְ. נֶחְמָד אַתָּה מֵאֹדֶם וּפְטְדָה.
צְנִיף טָהוֹר עֲטָרָה עַל רֹאשֵׁנוּ. אַהֲבָתְךָ חֲקוּקָה עַל לִבֵּנוּ. שַׁלְהֶבֶתְיָ-הּ הִיא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה.
קִדְּשׁוּךְ בָּנֶיךָ בֵּין הָעַמִּים. מָסְרוּ נַפְשָׁם כְּמוֹ עוֹלוֹת וּשְׁלָמִים. לְרַצוֹתְךָ שְׁנַת עֵינָם נָדְדָה.
רְצֵה אֹתָם וְהָשֵׁב אֶת שְׁבוּתָם. בְּנֵה דְּבִיר מִקְדָּשְׁךְ בֵּית תִּפְאַרְתָּם. גְאַל אָדוֹן שְׁכִינָה הַנּוֹדְדָה.
שִׁמְךְ קָדֵשׁ בְּעוֹלָמְךָ מַלְכֵּנוּ. שׁרֶשׁ יְשִׁי תַּצְמִיחַ בְּיָמֵינוּ. הַצְלֵעָה קוּם הַחְזֵק נִדָּחָה.
תְּגַלֶה אוֹר מַלְכוּתְךָ עָלֵינוּ. בְּךְ נִדְבַּק וְיַעֲלוּ לִבֵּנוּ. עוֹלָם וְעֶד לֹא תִּהְיֶה בֵּינֵינוּ פְּרִידָה.

אומר שירה לפני יוצרי באימה הוא פיוט שחובר על ידי רבי אלעזר אזכרי, בעל החרדים ומחבר הפיוט ידיד נפש. הפיוט מושר בחצרות חסידיות רבות, בעיקר בהקפות בליל שמחת תורה.

הפיוט

הפיוט חובר על ידי רבי אלעזר אזכרי וסודר על פי האלף בית. הוא נדפס לראשונה בשנת 1600 בספרו של הרב אזכרי, "ספר חרדים" בפרק לד.

רבי אלעזר חיבר ארבעה פיוטים: פיוט "אומר שירה" לפי האלף בית, "ידיד נפש" מסודר לפי הראשי תיבות של שם הוי"ה, "אדון הכל" מסודר לפי ראשי התיבות של שמו ו"אורך מתוק" רמוז בראשי תיבות שם משפחתו "אזכרי". בארבעת הפיוטים ניתן את אותם מוטיבים, וארבעתם עוסקים בדביקות ואהבת ה'. רבי אלעזר כותב על הפיוטים ”לכן אשים לפניך קצת שירי אהבה אשר שרנו בשמחה בחברת חברים מקשיבים”.

חלקו הראשון של הפיוט עוסק בפחד והכנעה לאלוקים, וחלקו השני בביטוי גודל האהבה והדביקות בו.

מנהגים

רבי צבי אלימלך מדינוב נהג לשיר את הפיוט בחג שמחת תורה לפני עריכת ההקפות, ביום ובלילה. בחסידויות צאנז[1], וטשרנוביל[2] נוהגים לשיר את הפיוט לפני ההקפות של הלילה, בניגון ונוסח מיוחד. אף האדמו"ר מויז'ניץ ביקש בשנת תשפ"ד לשיר ניגון זה על לחן חדש שהולחן בחסידות.[דרוש מקור] ובחסידות סאטמר, מחלקים את הפיוט לששת ההקפות ביום שמחת תורה[3].

רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם חיבר פירוש על הפיוט ומובא בספרו שפע חיים לשמיני עצרת ושמחת תורה.

בחצרות שומרי אמונים, תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק מופיע הפיוט בסדר הזמירות לליל שבת, ושרים אותו בעיקר בשבת שירה ובשביעי של פסח. וכן בשמחת תורה לפני ההקפות.

לחנים

רבי חיים הלברשטאם כתב לחן לשיר[4], המושר בחסידות צאנז ותולדות אהרן ובנותיה.[5]. בחצרות שומרי אמונים שרים פיוט זה בניגון עתיק שמושר בחצרות ספינקא על כל מקדש [6].

בשנת ה'תשפ"ד חיבר המלחין יעקב דסקל לחן על הפיוט, לבקשת רבי ישראל הגר, האדמו"ר מוויז'ניץ[7], שביקש לשיר את הפיוט בעת ההקפות. דסקל חיבר שיר ושילב תנועות מהלחן של חסידות צאנז[8].[דרוש מקור]

בתוך לבבי

בית מפורסם של הפיוט הן המילים:”בתוך לבי משכן אבנה לזיוו. קרבן אקריב לו נפשי היחידה.”

בהשארת פיוט זה כתב רבי יצחק הוטנר את השיר "בלבבי משכן אבנה":

בלבבי משכן אבנה להדר כבודו,

ובמשכן מזבח אשים לקרני הודו,

ולנר תמיד אקח לי את אש העקידה,

ולקרבן אקריב לו את נפשי היחידה

השיר זכה לביצועים רבים.

המילים "בתוך לבבי משכן אבנה לזיוו" הולחנו לשיר על ידי הרב אשר ישעיה רוזנבוים, האדמו"ר מזוטשקא.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מתביתא עץ חיים דבאבוב, סדר נוסח הקפות לשמיני עצרת ושמחת תורה, ניו יורק, תשנ"ד, באתר אוצר החכמה.
  2. ^ הכוונה לאדמו"ר מטשרנוביל, רבי משולם זוסיא טברסקי ובניו האדמו"רים הנוכחיים מטשרנוביל, צאצאים לבית צאנז
  3. ^ רבי משה אריה פריינד, סדר הקפות עטרת יהושע, ירושלים, תשפ"א, באתר אוצר החכמה.
  4. ^ אומר שירה לפני יוצרי, באתר הספריה הלאומית.
  5. ^ הרב שמשון רוזנפלד, זכור לאברהם, חלק ב' עמוד קמח הערה רז°, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום)
  6. ^ אוצר החכמה הליכות קדוש חלק שבת קודש עמוד קעג הערה ד
  7. ^ הקלטה מהשיר החדש, ‏תשפ"ד.
  8. ^ כפי שהנהיג רבי משולם זוסיא טברסקי, האדמו"ר מטשרנוביל, חמיו של האדמו"ר הנוכחי מויזניץ