פורטל:יהדות/תמונה נבחרת/גלריה/חלק 1

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

1

Sukot 1.jpg
יהודי בוחן אתרוג בשוק ארבעת המינים.

2

Tish'a B'av 1887.jpg
יהודים יושבים על הקרקע בבית כנסת בעת אמירת קינות בתשעה באב, ליאופולד הורוביץ, ה'תרמ"ז.
בתשעה באב נוהגים כל דיני האבלות החלים על אבל בשבעת ימי האבלות, עד לאחר חצות היום, בו חלק מדיני האבלות אינם תקפים ובין היתר, מותרת גם הישיבה על מושב הגבוה שלושה טפחים ומעלה.

3

V08p531001 MezuzahE.jpg
צילום קלף של מזוזה הכתובה כהלכתה בדיו סת"ם ובכתב סת"ם. על פי המקובל כיום מספר השורות והמילים הפותחות כל שורה הינם קבועים.

4

Homemade hamantaschen.jpg
אוזני המן - מאכל מסורתי לפורים.

5

בית המקדש הראשון.

6

Gottlieb-Jews Praying in the Synagogue on Yom Kippur.jpg
"יהודים מתפללים בבית הכנסת ביום הכיפורים" (1878) מאת מאוריצי גוטליב.

7

Chalitza.jpg

תחריט המתאר חליצה; כאשר מת יהודי ללא ילדים, שומה על אשתו להתייבם, דהיינו להינשא לאחיו, על מנת "להקים שם" לבעלה המת - שלא ייכרת זרעו. באם, מסיבה כלשהי, לא רוצה האח לייבם את אשת אחיו, על האישה לבצע חליצה באחי בעלה ובכך היא מותרת להינשא לכל אדם שתחפץ. מעמד החליצה כולל פרטים רבים המפורטים בגמרא אך עיקר הפעולה היא חליצת נעלו של היבם (אחי המת) על ידי היבמה (אשת המת).

8

Cph hagada17b massa.jpg

יהודי מחזיק במצות - המאכל המאפיין של חג הפסח; ציור של פיליפס אייזיק לוי, מתוך "הגדת קופנהגן" (1739)

9

Maimonides-2.jpg
דיוקנו המפורסם של הרמב"ם, המופיע על גבי מדליות, בולים, תבליטים ועוד, מקורו באיור המופיע בספר Thesaurus antiquitatum sacrarum ("אוצר העתיקות המקודשות") מן המאה ה-18, של בלסאוס אוגולינוס, המבוסס, לעדות הכותב, על "תחריט עתיק". לפרסומו של הדיוקן הביא יצחק שמואל רג'יו (יש"ר מגוריציה), ובעקבותיו המומר איש המיסיון משה מרגליות, שהביא את הדיוקן לאנגליה. אולם מקובל כי דמות זו היא דמיונית, ואינה מתארת את דיוקנו המקורי של הרמב"ם, בין השאר מפני שפאותיו נראות בה מגולחות בתער.

10

Belz World Center Inside.jpg
פנים בית המדרש המרכזי של חסידות בעלז, ירושלים.

11

Jemenittisk sjofar av kuduhorn.jpg
שופר מסולסל, כמנהג יהדות תימן.

12

He wiki sucot.jpg
קישוטים על תקרת סוכה, מבנה ארעי הנבנה לקראת חג הסוכות

13

YemeniJew1914.jpg
יהודי תימני מחזיק מגילת אסתר ולראשו 'תפילין של ראש', 1914

14

Tefiline.jpg
תפילין, של הראש למעלה ושל היד למטה

15

Jews-pray-in-the-Western-Wall-1.jpg
יהודים מתפללים ברחבת הכותל המערבי

16

שבעת המינים.jpg

שבעת המינים - שבעה מיני דגן ופירות שבהם, על פי מסורת התנ"ך, נשתבחה ארץ ישראל.
מימין למטה בכיוון השעון: גפן, תאנה, רימון, זית, חיטה, שעורה, תמר.
ההלכה קובעת כי את מצוות הביכורים אין לקיים אלא בפירות שבעת המינים.
כמו כן, נקבע כי מינים אלו קודמים בברכתם למינים אחרים מאותה הברכה. ואף בתוך המינים עצמם יש סדר קדימות.

17

Hildesheim Synagogenmahnmal 3.jpg
מגן דוד ומנורה משולבים במצבת זיכרון לבית כנסת בגרמניה

18

Mikraot Gedolot.JPG
ספר מקראות גדולות, פתוח בפרשת בא

19

TempleJerusalem.jpg
מקדש הורדוס, בתוך דגם ירושלים בסוף ימי בית שני. צולם במלון הולילנד

20

Hebron001.JPG
מבנה מערת המכפלה, המקום בו קבורים אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, ויעקב ולאה

21

Havdal.jpg
תחריט על עץ מהמאה ה-14 המתאר את הברכה על היין בהבדלה

22

Judenstern JMW.jpg
טלאי צהוב, סימן שהיהודים היו חייבים לשים על בגדיהם כחלק מחקיקה אנטישמית בזמן מלחמת העולם השנייה, השואה.

23

Hanukkah1.jpg
חנוכיות מתקופות שונות (השנייה בטור משמאל אינה כשרה)

24

Siddurim.JPG
סידורים, ספרים שבתוכם כתובות התפילות

25

Liten askenasisk sjofar 5380.jpg
שופר, בו תוקעים בראש השנה

26

Zohar.png
כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה 1558

27

Hamadan - Mausoleum of Esther and Mordechai.jpg
אתר קבר באיראן, שבו קבורים, על פי המסורת, אסתר המלכה ומרדכי היהודי

28

Bonfire.jpg
מדורה, אחת מהסמלים הבולטים של ל"ג בעומר

29

Stilles Mineralwasser.jpg

משקה ניצוק מכלי אל כלי. ניצוק אינו חיבור לא לטומאה ולא לטהרה הוא כלל הלכתי לפיו חיבור בין נוזלים באמצעות יציקה אינו נחשב חיבור לעניין טומאת משקין, בהשקה ובהלכות מקוואות.
כך לדוגמה, במידה והמים שבכוס שבתמונה טמאים, למרות שהם נוגעים במים שבבקבוק, הם לא הופכים אותם לטמאים, כי הם לא נחשבים כנוגעים בהם.

30

Chair of Elijah.JPG
כיסא של אליהו, שנהוג שימצא בכל ברית מילה

31

Cheder in Meron, 1912.jpg
"חדר" טיפוסי בהר מירון

32

Kippot.jpg
כיפות למכירה בירושלים

33

First page of the first tractate of the Talmud (Daf Beis of Maseches Brachos).jpg
הדף הראשון בתלמוד הבבלי במהדורת וילנא

34

First page of the first tractate of the Talmud (Daf Beis of Maseches Brachos).jpg
השער של מסכת ברכות בתלמוד הבבלי

35

Parchment from goatskin.jpg

מלאכת מעבד היא ביצוע כל הפעולות הקשורות בעור לשם הכשרתו לשמוש האדם, כגון מליחת העור, דריסת העור ברגלים עד שיתקשה, או ריכוך העור ביד ומשיכתו וישורו כדרך הרצעניין.

36

Arbaat haminim.jpg
ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה איתם מקיימים את נטילת לולב בסוכות

37

2 Mishloach Manot.jpg
משלוח מנות, אחת ממצוות פורים

38

Chanukkah2007 pic (1)c.JPG
חנוכיות וסביבונים, מסמלי חג החנוכה

39

Vorbereitungen fuer Pessach in Mea Sharim.jpg
הגעלת כלים במאה שערים

40

Sukkots with wall from wood.JPG
סוכות מעץ בירושלים

41

Ercole de Roberti Destruction of Jerusalem Fighting Fleeing Marching Slaying Burning Chemical reactions b.jpg
ציור המתאר את חורבן בית המקדש

42

AlphonseLévy Shofar.jpg
כרטיס ברכה לראש השנה עם תמונת איש התוקע בשופר, מסמלי ראש השנה

43

Seder Plate.jpg
קערת ליל הסדר

44

JMartin7thPlague1828.jpg
ציורו של ג'ון מרטין למכת הברד, מעשר מכות מצרים

45

Kac 1924-10-19 Pinsk jews reading mishnah colored.jpg

צילום משנת ה'תרפ"ה של זוג יהודים לומדים בחברותא - שיטת לימוד מקובלת בלימוד התלמוד וההלכה, בייחוד בישיבות, בה שני לומדים קוראים יחד את הטקסט המונח בפניהם, ודנים אודותיו.

46

TAMI MIKRA MIZRAH.png
TAMI MIKRA ASHKENAZ.png
טעמי המקרא לפי האשכנזים ולפי עדות המזרח

47

Lunar libration with phase2.gif

קידוש החודש הוא מצווה דאורייתא על בית הדין שבארץ ישראל, לקבוע מדי חודש בחודשו את ראש החודש על פי עדות ראייה של מולד הלבנה. מצווה זו יסודית לקביעת לוח השנה העברי, שעל פיו נחגגים כל חגי ישראל. חלק משלים למצווה זו הוא עיבור השנה, השומר על מחזור שנת השמש לצד מחזור חודשי הירח. מערכת זו הופכת את לוח השנה העברי ללוח ירחי-שמשי. החודשים בלוח העברי הם באורך של 29 או 30 ימים, ועל כן ראש החודש הבא נקבע ביום השלושים או השלושים ואחד מראש החודש הקודם.

48

Kohenbreastplate.jpg
איור מהאנציקלופדיה היהודית של החושן

49

Volozhin yeshiva.jpg

צילום של ישיבת וולוז'ין שכונתה אם הישיבות. הישיבה הוקמה בשנת 1802, והשפיעה בצורה דרמטית על כל עולם הישיבות שהתפתח מאותה התקופה, לסוגיו השונים. ראשי הישיבה היו מגדולי תלמידי החכמים שבאותה תקופה, ובוגרי הישיבה בעצמם הפכו לתלמידי חכמים נודעים, אישי ציבור, מנהיגים.

50

Soreg inscription.jpg
כתובת "הסורג" - כתובת ביוונית בה כתוב שאסור למי שאינו יהודי להיכנס לתחום בית המקדש